Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Menü

Gyógynövény adagolás - hitelesen

Mennyi gyógynövényt használjunk? A gyógynövények adagolásával kapcsolatban nagyon sokféle információ kering az interneten és a gyógynövényekkel foglalkozó könyvekben. Az alábbiakban bemutatjuk, hogy miért ilyen nagy a szórás a javasolt adagolások között, majd azt, hogy a Javallat gyógynövény kapszuláknál hogyan határozzuk meg a javasolt egyszeri és napi fogyasztási mennyiséget.

 

500mg, 1g, 5g? Mennyit kell a gyógynövényekből fogyasztani?

Több magyarázata is van annak, hogy miért különbözik annyira az egyes információforrásokban a gyógynövények ajánlott adagolása. Ezek a következők:

  • A gyógynövények jellemzően sokféle hatóanyagot tartalmaznak, amelyek többféle módon is hatnak a szervezetünkre. Emiatt egyes emberek már kisebb mennyiségben is kedvező hatásról számolnak be, másoknak nagyobb mennyiségre van szüksége.
  • A különböző feldolgozási módok eltérő hatóanyag-összetételt eredményeznek:
    • Teakészítésnél nem mindegy, hogy csak leforrázzuk, vagy főzzük is a gyógynövényt. Utóbbi esetben például más hatóanyagok oldódnak ki belőlük nagyobb mennyiségben
    • Nem mindegy, hogy kivonatot vagy teljes értékű gyógynövényt használunk. Előbbi mindenképpen valamilyen hatóanyagvesztéssel jár, viszont koncentráltabb forma, míg utóbbi a gyógynövény valamennyi értékes hatóanyagot tartalmazza, viszont nagyobb mennyiség kell belőle, mivel hatóanyagokon kívül egy tartalomanyagokat is vannak benne (pl. rostok).
    • A szálas gyógynövényteák esetén a hatóanyagoknak sokszor jelentős része a teafűben marad, a gyógynövény porokkal viszont a gyógynövény teljes hatóanyag mennyiségét hasznosíthatja a szervezetünk.
  • Egyes gyártók kisebb ajánlott mennyiséget jelenítenek meg a termékükön, hogy így kedvezőbb áron értékesíthessék azt, mások épp ellenkezőleg: nagyobb adagot írnak elő, a terméket pedig sok marketinggel és drágán értékesítik, miközben mihamarabbi újravásárlásra ösztönzik vásárlóikat.
  • Az ajánlott fogyasztási mennyiségek a gyógynövények esetében gyakran hagyományokon alapulnak, amit a modern kutatások gyakran felülírnak, akár csökkentve, akár növelve a szükséges mennyiséget.

 

Adagolás hiteles forrás alapján

A JAVALLAT gyógynövény kapszulák esetén ezért a legmegbízhatóbb információforrás alapján határozzuk meg javasolt adagolást. Az Európai Gyógyszerügynökség Gyógynövény Bizottsága a leggyakrabban alkalmazott gyógynövényekről monográfiákat készít, amelyben szerepelteti a már Európában forgalomban lévő növényi gyógyszerek ajánlott adagolási módját. Szinte minden gyógynövény esetében meghatározzák azt a mennyiséget, amit vágott (tehát szálas teának alkalmas) formában ajánlott fogyasztani, illetve sok esetben a por, illetve a különböző kivonatok ajánlott mennyiségét is. 

A vágott és a porított gyógynövény adagolási ajánlásai között a legtöbb esetben 5 az 1-hez arányt ajánlanak gyógyszerügynökség szakemberei, tehát a por formákból ötödannyit javasolnak fogyasztani, mint a teafűből. (Például a galagonya virágos hajtásvég esetén a napi adag teafű esetén 4-8 g, a porított formánál  0,57-1,75 g, az articsóka levél esetén a napi adag teafű esetén 3-6 g, por formánál 0,6-1,5 g). Azoknál a gyógynövényeknél, amelyeknél a gyógyszerügynökség csak teafűre határoz meg ajánlott napi mennyiséget, általában szintén ezt az 5-1-es arányt határozzuk meg Javallat kapszulák ajánlott fogyasztási mennyiségére, kivéve, ha ezt valamely szakmai szempont felül nem írja (például az orvosi zilíz gyökér esetében, ahol meghatározó a poliszacharid tartalom, így mi is teafűnek megfelelő gyógynövénypor mennyiséget ajánljuk kapszula formájában).

Az Európai Gyógyszerügynökség gyógynövény monográfiái között ide kattintva lehet keresni (angol nyelven).

A leggyakoribb gyógynövények ajánlott fogyasztási mennyiségét (teafű és por formákra) mi is összegyűjtöttük táblázatos formában, amit innen lehet letölteni pdf. formátumban.

Keresés